areál mateřské školy
Absolonova 20a
624 00 Brno-Komín
kominicek@helceletka.cz
606 110 970
Pastvinka
Ve školním roce 2023/2024 Klub Pastvinka zastřešuje zájmové aktivity pro děti od 2 let, které probíhají v dopoledních hodinách. Vybírat můžete z pěti různých bloků, které probíhají v pondělí, úterý a ve čtvrtek. Nabídka je velmi pestrá a široká a je přípravou na MŠ. Součástí je výtvarná, hudební, jazyková a pohybová část a všeobecný rozvoj. Jednotlivé bloky se prolínají dle vzdělávacích potřeb dětí. Každý blok trvá 2 hodiny a přihláška je platná vždy na celé pololetí.
Program každého bloku respektuje věk a individuální a vývojové schopnosti
dětí. Podporujeme přirozený tělesný rozvoj, osobní úspěch ve vzdělání. Děti získávají postupně jistotu v novém prostředí, učí se všestranným dovednostem. Osvojují si nové poznatky hrou, upevňují hygienické a stravovací návyky.
V září proběhne pro přihlášené Den otevřených dveří, více informací – Šárka Lokajová, 606 110 970.
Přihlašování
- Online v sekci kroužky od 1. 6. 2023 do vyčerpání kapacity.
- Po přihlášení vám zašleme VS k platbě a vše potřebné.
- Ceny jsou uvedeny za jedno pololetí (1. pololetí trvá do konce ledna).
- Každý si může vybrat blok dle kapacity zařízení, veškerá specifika prosíme
písemnou formou. - V případě absence nemusíte děti omlouvat, budeme však rádi za spolupráci.
- Děti přijímáme i v průběhu školního roku.
- Všem přihlášeným se ozveme a zodpovíme veškeré dotazy.
Tento měsíc
Vítáme Vás – začátek a seznámení
Děti si zvykají na nové prostředí, seznamují se s novými věcmi a zjišťují, k čemu co slouží. Každý se seznámí s lektorkami, s kamarády, hračkami a prostorem – hernou, třídou, šatnou i zahradou. Kamarádi – seznamujeme se s jednotlivými kamarády, s tím, co mají rádi, co rádi dělají. Všichni o sobě můžou promlouvat a říct více o své rodině. Seznámíme se s celkovým chodem Pastvinky a pravidly, která budeme všichni dodržovat. Učíme se seznamovací rituál – přivítání s loutkou Rákosníčka + uvítací básničky.
Říjen – podzim
Děti se učí charakteristiku podzimu. Znají jeho znaky, dokáží vyjmenovat, co na podzim dělají lidé, zvířátka, příroda. Učíme se charakteristické rysy podzimu a uplatňujeme je při výtvarných činnostech – vytváříme: listí, ježky, opadané stromy, pouštíme draky, sbíráme kaštany a pracujeme s nimi atd. Sledujeme počasí za oknem a bavíme se o něm (déšť, slunce, mlha, sychravo,…). Děti se učí tematické básničky a cvičící hry k tématu.
Listopad – rodina, kamarádi
Děti mluví o své rodině – znají rodiče, sourozence, prarodiče, popř. bratrance a sestřenice či jiné příbuzné. Děti znají jména všech členů rodiny, znají adresu svého bydliště. Umí povídat o tom, kde bydlí, jestli mají svůj pokojíček a jaké v něm mají hračky, kdo si s nimi hraje a o činnostech, které s rodinou rádi dělají (výlety, zoo, …) Děti umí projevit lásku vůči rodině, vědí, co udělá rodičům radost a co je naopak rozzlobí – dokáží sami rozpoznat své úspěchy a rodičům se pochlubit. V rámci povídání o rodině se s dětmi bavíme i o lidech, které potkáváme mimo rodinu – o kamarádech. Děti vypráví, kam chodí, koho potkávají, jak se jejich kamarádi jmenují a jak si s nimi hrají. Chápeme podstatu kamarádského vztahu – pomáháme si, půjčujeme si hračky, víme, že ne všichni kamarádi jsou stejně staří, že jim musíme ukazovat věci, kterým ještě nerozumí a že se o ně musíme starat.
Prosinec- Mikuláš a Vánoce
Koncem listopadu se s dětmi začínáme bavit o tom, co přinese následující měsíc. Nejprve bude chodit Mikuláš s čertem a andělem. Postupně se seznámíme se všemi postavami. Děti vykládají, co už vědí. Na obrázcích si ukazujeme, jak vypadají a proč nás vůbec chodí začátkem prosince navštěvovat. Učíme se básničky a písničky, které děti mohou využít, až k nim trojice přijde. Hodnotíme, jestli byly děti hodné a jestli si zaslouží odměnu. Děti pomáhají tvořit výzdobu. Povídání o Vánocích. Děti vzpomínají na minulé roky, na to, co už od Ježíška kdy dostaly. Vypráví o rituálech. Vyprávíme o vánočních tradicích – stromeček, pečení cukroví, vánoční výzdoba, dárečky, koledy, tradice (lití olova, rozkrojení jablíčka). Píšeme (malujeme) dopis Ježíškovi.
Leden – zima, sníh
Děti se učí charakteristiku zimy jako dalšího ročního období. Znají jeho znaky, dokáží vyjmenovat, co v zimě dělají lidé, zvířátka i příroda. Učíme se charakteristické rysy podzimu, sledujeme počasí za oknem a bavíme se o něm (déšť, slunce, mlha, sychravo, sníh). Děti umí sami vyvodit, co se se sněhem dá dělat – sněhulák, bobování, sáňkování. Dostanou vysvětlení, proč nám sníh padá na zem a proč jej nemáme po celý rok. Probíráme jiný šatník – čepice, rukavice, šály, teplá bunda i kalhoty. Proč?
Únor – zvířata
Děti umí poznávat základní zvířata. Naučíme se i cizokrajná a netradiční zvířátka, o každém si něco řekneme. Děti umí rozlišit, o jakém zvířátku mluvíme. Zvířátka poznají na obrázcích, poznají je podle zvuku, poznají i obrysy. Dokážeme rozdělit zvířátka do skupin podle toho, kde je můžeme potkat – domácí (na dvorku, na farmě, doma v bytě), zoo, vodní zvířátka, volně žijící zvířata apod. Některá zvířátka umí děti i nakreslit.
Březen – město, vesnice, doprava
Povídání o městě – kde nyní žijeme, je větší než vesnice. Lidé bydlí spíše v panelácích a bytech. Lidé doma nemají moc zvířátek. Povídání o vesnici – je menší, nejezdí zde MHD, lidé bydlí v domečcích a mají zahrádky – chovají zvířátka (už víme která) a pěstují ovoce a zeleninu. Povídáme si o tom, jak cestujeme – tramvaj, trolejbus, auto, autobus, vlak, loď, letadlo, kolo, koloběžky, tříkolky apod. Děti vědí, jak jednotlivé dopravní prostředky vypadají, poznají je na obrázcích, umí je napodobit. Vědí, kde a jak se prostředky pohybují.
Duben – jaro
Příroda se začíná probouzet k životu. Děti popisují, co se okolo nich děje. – rostou květiny, zpívají ptáčci apod. Sledujeme počasí a všímáme si změn – sluníčko, modrá obloha, jasno, tepleji. Už nenosíme tak teplé oblečení – proč?
Květen – příroda, zahrada, les
Děti vědí, co je čeká, když půjdou na procházku do lesa i na zahradu. Vyjmenuje rozdíly mezi lesem a zahradou – při hře v lese se můžeme snáz ztratit, někam spadnout, můžeme potkat zvířátko, které tam žije,… Vědí, jaká zvířátka mohou v lese potkat. Učíme se zásady, jak se v lese chovat – chodíme potichu, dáváme pozor na to, co se kolem nás děje, nešlapeme na nic živého. V lese může sbírat hřiby – naučíme se nejznámější zástupce, ale i květiny či listy. Děti si vštěpují základy ekologické výchovy. Snaží se porozumět tomu, že my můžeme přírodě pomáhat – víme, na co jsou odpadkové koše, víme, co přírodě ubližuje apod.
Červen – hurá, jsou tu prázdniny, letní dny, radovánky, i loučení
Končí školní rok a některé děti nás opouští a od září nastupují do „velké školky“. Ostatním dětem vysvětlujeme, proč se s dětmi loučíme a co je po prázdninách čeká. Charakterizujeme blížící se léto, pozorujeme počasí a vidíme citelnou změnu. Přizpůsobujeme se teplu i v oblékání – proč? / co nosíme? Co znamenají letní radovánky – koupání, bazén, dovolená, tábory, kempování, grilování a opékání párků. Všechna zvířátka už jsou probuzená a my je můžeme vidět všude kolem nás. Začínají prázdniny – dětem vysvětlíme, co jsou prázdniny, co se o nich dělá, čeho je to přelom (školního roku) apod.
Program dne
Hudební kroužek – bloky Pastvinka cvičí a zpívá (PO), Pastvinka muzicíruje (ČT)
Je zaměřen na rozvoj rytmu a hudebního sluchu. S dětmi zpíváme lidové
písničky za doprovodu kláves. Trénujeme poslech písniček bez textu, poznání
melodie písničky. Hrajeme na Orffovy hudební nástroje. Učíme se poznat
hudební nástroje. Zkoušíme vytleskávat písničky (body percusion) a
porozumět obsahu písničky. Budeme poslouchat a zpívat i anglické písničky či
písničky z pohádek.
Jazykový kroužek – Pastvinka čte a vypráví (ÚT)
Rozvíjíme především mluvu s jemnou i hrubou motorikou, nejčastěji formou
říkanek. Trénujeme i grafomotoriku, která je opět tématicky zaměřená.
Trénujeme mluvidla a cvičíme s dechem. Říkáme si a čteme pohádky,
vyprávíme příběhy podle obrázků, zkoumáme zvukové knížky a skládačky.
Hraní pohádek, maňáskové divadlo.
Výtvarný kroužek – bloky Pastvinka maluje a tvoří (PO), Pastvinka kreslí a barví (ČT)
Je zaměřen na rozvoj fantazie a jemné motoriky. S dětmi se zaměříme
nejčastěji na práci s papírem, látkou, ale i jinými materiály. Děti se naučí kreslit
s vodovými barvami. Budeme trénovat lepení, kreslení s pastelkami,
voskovkami. Tvoření bude tématicky zaměřené, nejčastěji podle ročního
období, zvyků a obyčejů (procvičujeme barvy, všímáme si věcí kolem nás,
pojmenováváme je). Vedení k samostatnosti včetně přípravy a úklidu
pracovního prostředí.
Pohybový kroužek – blok Pastvinka tančí a zpívá (ÚT)
Protahovací cvičení za doprovodu hudby a říkanek, trénování koordinace,
rozvoj základních pohybových dovedností, taneční prvky. Hry pro
nejmenší na rozvoj pohybu, poznávání barev, spolupráce a další. Pohybové
aktivity s pomůckami (balóny, masážní stupínky, látkové kostky a další).
Cena
Cena bloku se odvíjí od konkrétního kroužku. Bloky můžete libovolně skládat a vytvořit svým dětem program dle vašich preferencí.
Cena je konečná, nemusíte připlácet za žádné pomůcky ani program klubu (angličtina, hudba, tvoření, logopedie, grafomotorická cvičení…).