Základy zážitkové pedagogiky pro pedagogy volného času
realizace Podzim 2024
Chata pod Tesákem, 25. 10. – 28. 10.
Kurz kombinuje přednáškové bloky (velmi neformální) s prostorem prakticky okamžitě ověřit nabyté znalosti v praxi zkušenostního učení. Nabízí přehledný mix základních typů zážitkových aktivit a her, vysvětluje jejich vztah k výchově mladých lidí a možnosti jejich využití ve volnočasových programech.
Kurz je stavěn jako startovní. Umožňuje si bez přehnaných nároků a zbytečně výzvového ladění osahat různé typy zážitkových aktivit, naučit se je chápat jako prostor pro osobní rozvoj účastníků a používat zpětnou vazbu jako způsob, jak tyto procesy ve skupině akcelerovat.
Kurzovné:
- Základní 7.400 Kč
- Studenti PdF UPOL 4.400 Kč
Kurzovné lze hradit ze Šablon (vzdělávání, 3 x 8 hodin)
Cílové skupiny účastníků
- Pedagogové volného času.
- Učitelé – vedoucí školních zájmových kroužků a klubů.
- Učitelé 1.stupně ZŠ.
- Učitelé 2.stupně ZŠ.
- Vychovatelé školských zařízení.
- Učitel – metodik prevence.
Co se naučíš?
- Cílem kurzu je účastníkům nabídnout prostor pro osobnostně-sociální rozvoj opřený o sebepoznání v náročných aktivitách, prohloubení jejich komunikativních a kooperativních dovedností a kompetencí (sebezkušenostní složka) na pozadí předávaného kurikula zážitkové pedagogiky jako svěžího pedagogického modelu výchovy prožitkem (teoretická část). Účastníci budou schopni připravit a řídit zážitkový program a jeho reflexi a těžit přitom z osobní zkušenosti z prožitých her a aktivit, stejně jako ze základního teoretického ukotvení teorie zážitkového učení, zážitkové pedagogiky, pedagogické diagnostiky a psychologie v prostředí kurzu, teorií skupinové dynamiky a cílené zpětné vazby.
V sebezkušenostní části se účastníci seznámí se základními typy zážitkových aktivit a her, pochopí jejich vztah k výchově mladých lidí a možnosti jejich využití ve volnočasových programech. Kurz je stavěn jako startovní. Umožňuje si bez přehnaných nároků a zbytečně výzvového ladění osahat různé typy zážitkových aktivit a udělat v nich zkušenost se sebou samým, naučit se je chápat jako prostor pro osobní rozvoj účastníků a používat zpětnou vazbu jako způsob, jak tyto procesy ve skupině akcelerovat.
Co probereme?
Téma | Anotace | hod. dotace |
Zážitková pedagogika 1. | Úvodní blok zaměřený na tematickou terminologii a základní mechanismy spojené se zážitkovou pedagogikou. Účastníci porozumí pojmům zážitek, prožitek a zkušenost jsou jim představeny některé modely zkušenostního učení, práce se zónou komfortu a flow. Pozornost je věnována také defektu zážitku a některým motivačním aspektům. | 2 |
Zážitková pedagogika 2. | Blok zahrnuje stručný exkurz do historie zážitkové pedagogiky ve světovém a českém kontextu, rozhled po současné praxi i vědeckém zázemí. Zážitková pedagogika je představena v kontextu dalších pedagogických věd. Účastníci kurzu jsou dále seznámeni s dramaturgií zážitkové aplikace jako důležitým aspektem její funkčnosti. | 2 |
Cílená zpětná vazba. | Mechanismus cílené zpětné vazby je představen na pozadí modelu zkušenostního učení ve svých historických podobách. Stěžejní část bloku je zaměřena na pedagogické využití zpětnovazebného setkání a řízení skupinové diskuze ke stanovenému pedagogickému cíli. Stručně jsou představeny další cílené a alternativní formy feedbacku. | 2 |
Pedagogická psychologie v prostředí kurzu. | Blok přirozeně propojuje kvazi-behaviorální pedagogicko-psychologické teorie s modelem zkušenostního učení a manipulace komfortní zónou. Zvláštní důraz je kladen na řešení výchovných situací v průběhu kurzu, jako časem a prostorem omezeném výchovném prostředí a osobnosti instruktora v roli „first-line“ pedagoga. | 2 |
Pedagogická diagnostika v prostředí kurzu. | Blok vysvětluje některé motivačně-aktivizační děje v kontextu kurzu a nutnosti sledovat a hodnotit projevy účastníků zážitkových kurzů (nebo jiných aplikací) v rámci zajišťování jejich bezpečí a zpracování nároků programu, včetně obranného vymezení vůči programu či instruktorům. | 2 |
Skupinová dynamika. | Seznámení s fenoménem skupinové dynamiky je provázeno příklady z kurzu samotného a je velmi úzce směřováno k pochopení významu tohoto modelu a budování respektu k němu. | 2 |
Icebrakery a fillery. | Blok rychlých seznamovacích, promotivačních a atmosféru podporujících her. | 1 |
Noční hry. | Sebezkušenost a reflexe jednoduché noční hry, vymezení specifických pravidel pro noční aktivity a analýza odlišnosti noční hry a „stezky odvahy“. | 1 |
Strategické hry. | Sebezkušenost a reflexe s rozsáhlou strategicko-pohybovou hrou. Zvláštní důraz při analýze zážitku kladen na týmové dovednosti, nadhled nad hrou a na vedení zpětné vazby ve směru dosahování pedagogických cílů. | 3 |
Teamwork. | Aktivity podporující týmovou spolupráci a komunikaci, včetně nízkých lanových překážek. Zvláštní důraz při reflexi je kladen na sebepoznání v kontextu fungování skupiny a na komunikaci jako základní předpoklad funkční kooperace. | 3 |
Problemsolving. | Týmové řešení malostrukturovaného problémového zadání. Reflexe je směřována k pozici jednotlivých členů skupiny v analýze, designu a realizaci řešení. | 2 |
Hry s vysokým koeficientem psychické náročnosti. | Blok aktivit zaměřených na sebepoznání v aktivitě s vysokými nároky na psychiku. Blok obsahuje několik cvičení motivovaných emotivní tematickou linkou a zvyšující nároky na vnitřní otevřenost. Je zakončeno rozsáhlejší zpětnou vazbou určenou k racionalizaci a bezpečnému ukončení hry. | 3 |
Hry s vysokým koeficientem fyzické náročnosti. | Fyzicky náročná aktivita a její reflexe směřovaná k sebepoznání při vypjetí sil, dopadům skupinové dynamiky na vnímání aktivity a vůle dokončit ji. | 2 |
Sebezkušenostní diagnostické aktivity. | Aktivita zaměřená na samostatné vytváření sebezkušenosti s deskripcí důležitých momentů vlastního života v kontextu fází Kolbova cyklu zkušenostního učení. | 2 |
Hry podporující skupinovou inherenci („důvěrovky“). | Závěrečný blok jednoduchých aktivit posilujících týmovou sounáležitost a jejich zpětná vazba. | 1 |
celková hodinová dotace | 30 |
Místo realizace
- Chatu Pod Tesákem najdete v Hostýnských vrších, blízko Chvalčova nebo Rajnochovic. Pohodlně u ní zaparkujete. Hromadná doprava? Z Olomouce po deváté vlakem do Přerova, odtud autobusem.Chata je turistická, poskytuje komfort přiměřený tomuto adjektivu. Osvědčila se každopádně při organizaci předešlých kurzů a to zejména přístupem do krásné přírody i zázemím pro indoorové aktivity a přednáškové bloky. Vaří tady dobře.